Terug naar beklimmen

Kilimanjaro

Hoewel er geen technische uitrusting of eerdere klimervaring nodig is om de Kilimanjaro te trotseren, is het nog steeds belangrijk om je zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat je reis naar Het Dak van Afrika zo aangenaam mogelijk is. Hieronder zetten we tips en informatie voor je op een rij, zodat jij je goed kunt voorbereiden. Je kunt ook direct onze Kilimanjaro-tours bekijken.

Kilimanjaro – 6 dagen Marangu

Beroemd bekend als de “Coca-Cola Route”, Marangu is de gemakkelijkste, goedkoopste eneen van de drukste routes naar de top van Mt. Kilimanjaro. Dit is de enige route naarbiedt slaaphutten in slaapzalen.

Vanaf € 1.840,-

Kilimanjaro – 7 dagen Machame

Bekend om zijn prachtige landschappelijke, heeft de Machame Route ook het beste succespercentage top. Deze route stelt je in staat om “hoog te klimmen, laag te slapen”…

Vanaf € 2.140,-

Kilimanjaro – 8 dagen Lemosho

De Lemosho-route is een van de nieuwere routes op Mt. Kilimanjaro beginnend aan de westelijke kant van de berg net onder de Shira-route. Hoewel het een van de langere routes is, is het ook een van de meest…

Vanaf € 2.484,-
Beklimming boeken

Wat is de beste tijd om te gaan?

Welke route moet ik nemen?

Er zijn verschillende routes waar je uit kunt kiezen en ze nemen tussen de 5 en 10 dagen in beslag, afhankelijk van je fitheid/vaardigheden, budget en tijd. De routes zijn:

  • Machame (6 of 7 dagen)
  • Marangu (5 of 6 dagen)
  • Rongai (6 of 7 dagen)
  • Umbwe (6 dagen)
  • Lemosho (7 tot 9 dagen)
  • Shira (6 of 7 dagen)
  • Northern Circuit (9 tot 10 dagen)

Aanraders:

We raden meestal zowel de 7-daagse Machame-route als de 8-daagse Lemosho-route aan. Dit zijn goede routes voor zowel beginnende als ervaren klimmers. Ze hebben ongelooflijk mooie uitzichten en hebben hoge succeskansen, omdat je lichaam geleidelijk aan de hoogte kan wennen.

Hoe fit moet ik zijn?

Je kunt met eigenlijk elke mate van fitheid de Kilimanjaro beklimmen. We raden je echter wel aan om van tevoren te trainen en te sporten. Hoe meer je hebt getraind, hoe meer je van de klim kunt genieten. Daarnaast willen we wel genoemd hebben dat een goede mate van fitheid wel degelijk aanbevolen is, omdat je te maken krijgt met grote hoogtes, basisfaciliteiten en ruig terrein.

Vergeet niet dat je meerdere dagen achtereen zult klimmen en in deze tijd meerdere klimaatzones zult ervaren, welke allen een impact hebben op je lichaam. Hoe gezonder en fitter je bent, hoe gemakkelijker je met deze extremen om zult kunnen gaan.

De beste oefening die je kunt doen om te trainen voor de klim van de Kilimanjaro is simpelweg zoveel mogelijk te lopen als je kunt. Dit is ook direct een goede kans om je wandelschoenen in te lopen en om te oefenen met het lopen met ongeveer 5 tot 8 kilo bepakking. Als je nog niet veel hike-ervaring hebt, raden we je aan om een aantal maanden van tevoren al te beginnen met trainen en steeds meer kilometers te lopen.

Is het mogelijk om hoogteziekte te voorkomen?

Als je er aan zit te denken om de Kilimanjaro te beklimmen, heb je vast al eens over hoogteziekte gehoord. Hoogteziekte komt voor wanneer je lichaam zich niet snel genoeg aanpast aan het verminderde niveau van zuurstof in de lucht op grotere hoogtes.

Er valt van tevoren niet te zeggen of je wel of niet aan hoogteziekte zult lijden. Zelfs de fitste en meest ervaren klimmers kunnen het nog krijgen. Er zijn echter wel een paar dingen die je kunt doen om de kans dat je het krijgt te verkleinen:

  • Rustig aan lopen, omdat je op deze manier je lichaam meer tijd geeft om te acclimatiseren.
  • 3 tot 4 liter water per dag drinken.
  • Een lange route kiezen. Wij adviseren een route van ten minste 6 dagen, maar 7 of 8 dagen is nog beter voor acclimatisering

Β 

Daarnaast kun je Diamox slikken om je te helpen acclimatiseren. Dit middel verlaagt de mogelijke problemen die je door de hoogte kunt vinden door het acclimatiseringsproces te versnellen. We bevelen aan twee keer per dag een dosis van 125 mg in te nemen, maar check dit uiteraard wel met je eigen huisarts. Start in ieder geval twee dagen voordat je begint met klimmen, zodat je kunt zien of je wellicht nadelige effecten ondervindt als gevolg van het middel. Je kunt het ook thuis alvast testen. Heb je inderdaad last van nadelige effecten (diarree is bijvoorbeeld een mogelijk effect)? Stop dan direct met het innemen van het middel.

We hebben een behoorlijke afname van hoogteproblemen en een groter succesratio waargenomen bij mensen die Diamox slikken. Je kunt dit middel krijgen bij de huisarts. Wij kunnen het niet voor je meenemen in onze EHBO-kits, dus je zult het zelf moeten regelen.

Welke visa en vaccinaties heb ik nodig?

Je zult een toeristenvisum nodig hebben om Tanzania binnen te komen. Je paspoort moet hiervoor ten minste nog een half jaar geldig zijn. Je kunt het visum eenvoudig kopen wanneer je aankomt op het vliegveld in Tanzania voor $50 ($100 voor Amerikanen). Je kunt ook in Nederland alvast een visum aanvragen; dit kan soms wel duurder zijn.

Aangaande de vaccinaties: vraag je huisarts welke je nodig zult hebben. Het kan in ieder geval zo zijn dat je een Gele Koorts certificaat moet overhandigen bij aankomst, dus zorg ervoor dat je deze vaccinatie hebt gehad en dat je het certificaat meeneemt.

Heb ik een reisverzekering nodig?

Zoals bij iedere grote reis is het aanbevolen om een reisverzekering af te sluiten. Lees de polis er goed op na om te zien of je trektocht op de Kilimanjaro ook wordt gedekt. Je klimprijs is in ieder geval inclusief een eventuele evacuatieservice via stretcher en voertuig. Als je liever met een helikopter wordt geΓ«vacueerd, kunnen wij dat voor je regelen voor slechts $10 per persoon.

Wat moet ik meenemen voor de klim?

Wanneer je de Kilimanjaro beklimt, kom je door verschillende klimaatzones, van regenwouden die omgeven zijn door koffie- en bananenplantages tot bijna arctische omstandigheden. Het is dus noodzakelijk om de juiste lagen mee te nemen.

Je uitrusting wordt voor vertrek gecheckt door de gidsen. Indien nodig kun je uitrusting huren in de Nyange Adventures winkel.

Reis samenstellen